Charles Duhigg (s. 1974), palkittu taloustoimittaja ja menestyskirjailija
Viisas elämä, 2014 ja 2018 uudistettu painos
Miksi käyttäydymme niin kuin käyttäydyimme
Usko muutoksen mahdollisuuteen, jotta tapa jää pysyväksi
Aseta pieniä tavoitteita ja ole tyytyväinen niiden toteutuessa
Ryhmästä on tukea, kuten esimerkiksi AA-kerhoissa
Vaihtoehtoinen rutiini vanhan tilalle, vaihda jutteleminen jonkun kanssa kiinnostavan ärsykkeen tilalle
Palkinto kaupassakäynnin aikana kasvisten hankkimisen jälkeen ei ole keksien, murojen, karkkien tai oluiden ostaminen, vaan kasvisten arvostaminen
Ihmiset ovat usein tapojensa orjia, mutta kuka tahansa voi muuttaa tapojaan
- nauti tuoreista vihanneksista ja hedelmistä
- keitä kaurapuuroa hyvän maun ja kuidun vuoksi
- herkun/tupakan/alkoholin sijaan juttelua jonkun mukavan ihmisen kanssa
- suunnittele ateriat etukäteen
- liity ryhmään, joka kannattaa samoja asioita kuin sinä (oma lisäys: selittänee urheiluseurat)
- kävele päivittäin, kierrä vaikka kortteli kahvitauolla
- joka-aamuisesta lenkkeilystä muodostuu pysyvä ja endorfiinia lisäävä tapa
- palkitse itsesi siivousurakan jälkeen vaikka venyttelemällä
- käytä aurinkovoidetta päivittäin (oma lisäys: vain 10 % amerikkalaisista tekee niin, mitä pidän outona)
- stressin vuoksi moni palaa aiempaan tapaan, mutta tavan voi muuttaa uudelleen
”Kun oivaltaa, että tapoja voi muuttaa, on vapaus – ja vastuu – muuttaa niitä.”
Ihmiset, tuotteet tai yritykset
Kirjassa kerrottiin Febreze-raikasteesta, joka hajustettiin, jotta kotinsa siivonneet käyttivät tuoksuvaa tuotetta siivouksen jälkeen palkitakseen itseään urakan päättämisestä.
- Asiasta viidenteen: luin kissojen muutettua kotiini kyseisestä tuotteesta, jonka piti poistaa pahat mm. pellettilaatikkokatkut. No, poistihan se ja sai tilalle vielä karmeamman löyhkän. Hajusteetonta tuotetta olisin mielelläni käyttänyt.
Teoksessa mainittiin tehokkaan mainosmiehen markkinoima Pepsodent-hammastahna, joka poistaa hampaita peittävän kalvon. Ennen kuin Pepsodent ilmestyi markkinoille 1915, vain seitsemällä prosentilla amerikkalaisilla oli kodeissaan hammastahnaa. Kymmenen vuotta myöhemmin luku nousi 65 prosenttiin. Minttuöljy sai tuotteen maistumaan raikkaalta ja ihmiset odottivat kihelmöivää tunnetta suussaan hampaanpesun jälkeen.
- Tilanne oli mielestäni hyvä mm. sydänterveyden kannalta, koska rikkinäiset hampaat vaikuttavan hyvinvointiin.
Starbucks valmentaa työntekijöitään kohtelemaan ihmisiä ystävällisesti ja kohteliaasti ja opettaa, miten reagoida vihamielisen asiakkaan käytökseen.
- Jäin miettimään, kuka (on niin kaheli, että) huutaa kahvilassa työntekijälle?
Masentuneen ja sairastuneen filosofi ja psykologi William Jamesin (1842–1910) ratkaisuna oli, että hän päätti elää kaksitoista kuukautta uskoen, että hän pystyy hallitsemaan itseään ja elämäänsä. Vuoden aikana hän meni naimisiin, opetti Harvardissa ja tutustui mielenkiintoisiin ihmisiin. Onnistunut päätös, joka muutti huomattavasti paremmaksi hänen elämäänsä.
https://en.wikipedia.org/wiki/William_James
Jos uskoo voimansa muuttua – jos ottaa sen tavaksi – muutos toteutuu.