Tapojen voima

Charles Duhigg (s. 1974), palkittu taloustoimittaja ja menestyskirjailija

Viisas elämä, 2014 ja 2018 uudistettu painos

Miksi käyttäydymme niin kuin käyttäydyimme

Usko muutoksen mahdollisuuteen, jotta tapa jää pysyväksi

Aseta pieniä tavoitteita ja ole tyytyväinen niiden toteutuessa

Ryhmästä on tukea, kuten esimerkiksi AA-kerhoissa

Vaihtoehtoinen rutiini vanhan tilalle, vaihda jutteleminen jonkun kanssa kiinnostavan ärsykkeen tilalle

Palkinto kaupassakäynnin aikana kasvisten hankkimisen jälkeen ei ole keksien, murojen, karkkien tai oluiden ostaminen, vaan kasvisten arvostaminen

Ihmiset ovat usein tapojensa orjia, mutta kuka tahansa voi muuttaa tapojaan

  • nauti tuoreista vihanneksista ja hedelmistä
  • keitä kaurapuuroa hyvän maun ja kuidun vuoksi
  • herkun/tupakan/alkoholin sijaan juttelua jonkun mukavan ihmisen kanssa
  • suunnittele ateriat etukäteen
  • liity ryhmään, joka kannattaa samoja asioita kuin sinä (oma lisäys: selittänee urheiluseurat)
  • kävele päivittäin, kierrä vaikka kortteli kahvitauolla
  • joka-aamuisesta lenkkeilystä muodostuu pysyvä ja endorfiinia lisäävä tapa
  • palkitse itsesi siivousurakan jälkeen vaikka venyttelemällä
  • käytä aurinkovoidetta päivittäin (oma lisäys: vain 10 % amerikkalaisista tekee niin, mitä pidän outona)
  • stressin vuoksi moni palaa aiempaan tapaan, mutta tavan voi muuttaa uudelleen

”Kun oivaltaa, että tapoja voi muuttaa, on vapaus – ja vastuu – muuttaa niitä.”

Ihmiset, tuotteet tai yritykset

Kirjassa kerrottiin Febreze-raikasteesta, joka hajustettiin, jotta kotinsa siivonneet käyttivät tuoksuvaa tuotetta siivouksen jälkeen palkitakseen itseään urakan päättämisestä.

  • Asiasta viidenteen: luin kissojen muutettua kotiini kyseisestä tuotteesta, jonka piti poistaa pahat mm. pellettilaatikkokatkut. No, poistihan se ja sai tilalle vielä karmeamman löyhkän. Hajusteetonta tuotetta olisin mielelläni käyttänyt.

Teoksessa mainittiin tehokkaan mainosmiehen markkinoima Pepsodent-hammastahna, joka poistaa hampaita peittävän kalvon. Ennen kuin Pepsodent ilmestyi markkinoille 1915, vain seitsemällä prosentilla amerikkalaisilla oli kodeissaan hammastahnaa. Kymmenen vuotta myöhemmin luku nousi 65 prosenttiin. Minttuöljy sai tuotteen maistumaan raikkaalta ja ihmiset odottivat kihelmöivää tunnetta suussaan hampaanpesun jälkeen.

  • Tilanne oli mielestäni hyvä mm. sydänterveyden kannalta, koska rikkinäiset hampaat vaikuttavan hyvinvointiin.

Starbucks valmentaa työntekijöitään kohtelemaan ihmisiä ystävällisesti ja kohteliaasti ja opettaa, miten reagoida vihamielisen asiakkaan käytökseen.

  • Jäin miettimään, kuka (on niin kaheli, että) huutaa kahvilassa työntekijälle?

Masentuneen ja sairastuneen filosofi ja psykologi William Jamesin (1842–1910) ratkaisuna oli, että hän päätti elää kaksitoista kuukautta uskoen, että hän pystyy hallitsemaan itseään ja elämäänsä. Vuoden aikana hän meni naimisiin, opetti Harvardissa ja tutustui mielenkiintoisiin ihmisiin. Onnistunut päätös, joka muutti huomattavasti paremmaksi hänen elämäänsä.

https://en.wikipedia.org/wiki/William_James

Jos uskoo voimansa muuttua – jos ottaa sen tavaksi – muutos toteutuu.

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.